Jaka farba do malowania łodzi da najtrwalszy efekt?

Jacht to wizytówka każdego żeglarza, dlatego też warto raz na jakiś czas poddać swoją wodną maszynę do renowacji – zwłaszcza jeżeli na jej kadłubie widoczne są otarcia i zarysowania. Kluczowym i niezbędnym elementem do odnowy jachtu jest farba do malowania łodzi, ponieważ to ona nadaje jej wierzchnią warstwę ochronną oraz kolor. Jaka zatem farba da najtrwalszy efekt i sprawi, że efekt będzie utrzymywał się przez lata? Odpowiadamy.

Od czego zacząć przy wyborze farby do łodzi?

Czynnikiem, który ma znaczący wpływ na wybór odpowiedniej farby, jest upewnienie się, z jakiego materiału został wykonany jacht. Jednostki pływające najczęściej wykonane są z trzech wyrobów.

Łodzie z blachy

Blachy to materiały, które wykonywane są z różnego rodzajów stali, dlatego też do ich pomalowania możesz skorzystać z wodoodpornych farb o podwyższonych właściwościach antykorozyjnych przeznaczonych do metali. Łodzie blaszane często mają obniżoną odporność na promienie UV, zatem warto zakupić lakier, który jest niewrażliwy na promienie ultrafioletowe. Świetnie sprawdzi się farba poliuretanowa, która charakteryzuje się dużą wytrzymałością mechaniczną oraz daje doskonale wykończenie i połysk.

Łodzie z drewna

Drewno to bardzo delikatny surowiec, dlatego powinieneś pamiętać o prawidłowej pielęgnacji jachtu wykonanego z tego materiału. Jeżeli posiadasz drewnianą szalupę, staraj się unikać farb olejnych, ponieważ ich konsystencja utrudnia wysychanie łodzi w momencie, gdy zetknie się z wodą. Taka sytuacja skutkuje tym, że surowiec zaczyna gnić. Podobnie jak w przypadku obiektów blaszanych, zaleca się stosowania farb poliuretanowych.

Łodzie z tworzyw sztucznych

Jednym z popularniejszych tworzyw sztucznych używanym do produkcji łodzi jest laminat poliestrowo-szklany. Jego konserwacja może wydawać się nieco bardziej skomplikowana, ponieważ zalecane jest malowanie dwuetapowe, podczas którego stosowany jest podkład epoksydowy. Jest to świetne rozwiązanie, ponieważ zapewnia trwałość i naprawia osmozę powstałą w laminacie. Jednakże jeżeli nie masz doświadczenia w malowaniu jachtu, możesz zakupić dwuskładnikową emalię poliuretanową bądź też produkt do ogólnego stosowania.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze farby?

Ważną kwestią, na którą powinieneś zwrócić uwagę, jest średnia prędkość łodzi, z jaką się porusza. Nieuwzględnienie tego czynnika może skutkować szybkim ścieraniem się farby, a co za tym idzie – utratą okazji, aby jak najdłużej cieszyć się efektami renowacji. Ta zasada dotyczy głównie farb antyporostowych, które zabezpieczają kadłub przed działaniem wody morskiej oraz osadzaniem się na jego powierzchni muszelek i glonów. Lakiery przeciwporostowe dzielimy na:

  • farby jachtowe twarde – stosowane są do łodzi, które osiągają prędkość od 30 do 100 węzłów;
  • farby jachtowe miękkie – używane są w przypadku jednostek wodnych, których prędkość nie przekracza 40 węzłów.

Farby antyporostowe powinny być regularnie stosowane szczególnie w przypadku, jeżeli Twoja łódź ma częsty kontakt z wodą i jest narażona na uszkodzenia. Jeśli natomiast wykorzystujesz ją w celach rekreacyjnych i przechowujesz w suchym miejscu, to wówczas cykliczna konserwacja przeciwporostowa jest zbędna.

Przy wyborze farby, należy również uwzględnić czynnik, jakim jest słoność wody. Na rynku dostępne są produkty do ogólnego użytku, które przeznaczone są do łodzi poruszających się zarówno w wodach słonych, jak i słodkich. Niemniej jednak lepiej zakupić farbę, która przeznaczona jest tylko i wyłącznie do jednego rodzaju wody, ponieważ ich składy różnią się od ciebie, a to z kolei może wpłynąć na trwałość całej konserwacji.

Idealna farba do łodzi – jakie powinno być jej działanie?

Lakier do łodzi powinien spełniać swoje wszystkie podstawowe funkcje. Pierwszą z nich jest ochrona jachtu przed czynnikami zewnętrznymi. Farba do malowania łodzi musi się cechować niewrażliwością na różne warunki atmosferyczne, takie jak skrajne temperatury czy przedłużona ekspozycja na promieniowanie ultrafioletowe. Ponadto lakier powinien być odporny na działanie wody oraz wilgoci z powietrza.

Istotną właściwością trwałej farby jest również dobra przyczepność, inaczej nazywana adhezją. Jest to cecha, która warunkuje solidność lakieru – jeżeli ma słabą przyczepność, wówczas warstwy będą się łuszczyć i odpadać od łodzi.

Warto wybierać też farby, których składniki się łatwo mieszają, a warstwy łatwo aplikują. Praca z takimi materiałami jest o wiele przyjemniejsza, zwłaszcza przy domowej konserwacji.

Renowacja łodzi – etapy pracy

Wpierw powinieneś upewnić się, że łódka jest czysta i sucha. Dzięki temu adhezja farby będzie lepsza, a pod warstwą konserwacyjną nie pojawią się nieestetyczne grudki. Następnie należy:

  1. Pozbyć się starej warstwy farby – możesz wykonać ten krok preparatami chemicznymi, które przeznaczone są do usuwania różnych powłok malarskich;
  2. Naprawić ewentualne szkody kadłuba i innych elementów pojazdu wodnego – w zależności od materiału, z którego wykonana jest łódź, możesz wykonać to za pomocą różnych tworzyw, np. żywicy czy podkładu epoksydowego;
  3. Wyczyścić i odtłuścić powierzchnię – bardzo dobrze sprawdzą się do tego środki przeznaczone do odtłuszczania.
  4. Malować – jeżeli korzystasz z farby, która potrzebuje gruntowania, to najpierw na powierzchni łodzi nałóż podkład w liczbie warstw wskazanych przez producenta. Potem możesz zaaplikować warstwę właściwą farby renowacyjnej za pomocą przeznaczonego do tego wałka lub pędzla;

FAQ:

 

  • Czy warto używać antyporostowych farb do malowania łodzi?

Regularne stosowanie produktów przeciwporostowych jest wskazane w przypadku, gdy Twoja łódka ma stały kontakt ze środowiskiem wodnym.

 

  • Jakie właściwości powinna mieć trwała farba do malowania łodzi?

Dobrej jakości i solidny produkt do renowacji jachtu powinien być odporny na skrajne warunki atmosferyczne (np. mocne promienie UV) oraz czynniki zewnętrzne, takie jak wilgoć czy woda.

 

  • Czy tworzywo jachtu ma wpływ na wybór farby?

Zdecydowanie tak, ponieważ niektóre surowce są bardziej wrażliwe i podatne na wpływ wilgoci. Ponadto wyroby, takie jak tworzywa sztuczne, potrzebują dwuetapowej konserwacji, aby zachować swoje walory estetyczne.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij